Witamy na naszej stronie Zmień język strony
Koszyk jest pusty

ROZKODUJ SAM NUMER VIN

2016-10-13 09:48:08
ROZKODUJ SAM NUMER VIN

Każdy samochód poruszający się po drodze posiada swój własny, unikatowy numer VIN. W motoryzacji ma on takie znaczenie, jak numer PESEL dla człowieka.

Co to numer VIN?

VIN to skrót od angielskiego zwrotu Vehicle Identification Number, co w wolnym tłumaczeniu oznacza numer identyfikujący pojazd. Taki numer zostaje nadany przez producenta i czasami nazywa się go również numerem nadwozia. Jest on ważny, ponieważ nie ma dwóch samochodów o takim samym numerze VIN. Tym numerem oznacza się nie tylko samochody osobowe, lecz także wszystkie inne typy pojazdów, zaczynając od motocykli, poprzez autobusy i ciężarówki, a kończąc nawet na przyczepach.

Skąd on się bierze?

Numer VIN jest przyporządkowywany przez producentów pojazdów i nadawany pojazdom jeszcze zanim wyjadą one z fabryki. Zarówno miejsce zmieszczenia numeru VIN jak i sam numer różnią się w zależności od producenta, jednak istnieje jedna wspólna cecha – ich format zapisu dla każdego numeru jest taki sam. Dla samochodów wyprodukowanych na terenie Unii Europejskiej w zapisie numeru VIN stosowana jest norma jakościowa ISO – 3779, co oznacza, że numer identyfikacyjny będzie się składał z kilku określonych sekcji. Ponadto według europejskich norm kodowane są także samochody produkowane między innymi na terenie Kanady, Japonii, Chin i Australii.

WAŻNE – Niezależnie od tego, w którym miejscu na pojeździe został nabity numer VIN, musiał on także zostać wprowadzony do dokumentów pojazdu (najszybciej można go znaleźć w dowodzie rejestracyjnym).

Z czego składa się VIN?

Całość nadawanego numeru musi składać się z 17 znaków zawierających cyfry i litery, z wyjątkiem: I, Q oraz O, by nie myliły się one z zerami i jedynkami.

  • Sekcja WMI – zbudowana jest z trzech znaków, dzięki niej można rozszyfrować  region, z którego pochodzi pojazd, a także jego producenta. Oznaczenie dla Polski to przedział od SU do SZ.
  • Sekcja VDS – zbudowana z sześciu znaków, zawiera informacje o typie samochodu. Za ich pomocą konkretny producent w właściwy dla siebie sposób koduje typ pojazdu, a także informacje o podwoziu i konstrukcji. To tutaj właśnie możemy znaleźć informacje o tym, czy samochód jest wyposażony w poduszki powietrzne, jakie posiada pasy bezpieczeństwa, jaka jest liczba drzwi, seria samochodu (np. sportowy, ekonomiczny). Ostatni znak w tej sekcji, to znak kontrolny numeru VIN – dzięki zastosowaniu specjalnego logarytmu można rozszyfrować, czy żaden z pozostałych znaków nie został nielegalnie zmieniony.
  • Sekcja VIS – zbudowana z ośmiu znaków, z których ostatnie cztery zawierają jedynie cyfry. Jest to numer konkretnego egzemplarza. Tutaj także zakodowany może być rok produkcji samochodu (poz. 10. numeru VIN) oraz oznaczenie fabryki, w której pojazd został wyprodukowany. Samochody produkowane w:
  • 2000 roku - znakowane są literą Y,
  • 2001 – 2009 roku - cyframi od 1 do 9,
  • 2010 roku - zakodowane są literą A,
  • 2011 roku – zakodowane są literą B,
  • 2012 roku – zakodowane są literą C,
  • 2013 roku –  zakodowane są literą D,
  • 2014 roku – zakodowane są literą E,
  • 2015 roku – zakodowane są literą F,
  • 2016 roku – zakodowane są literą G.

Gdzie znaleźć numer VIN?

Poza tym, że numer VIN znajduje się w dowodzie rejestracyjnym, musi być także nabity na specjalnej tabliczce znamionowej. Ta zaś z kolei w zależności od pojazdu może znajdować się w różnych miejscach. Dla samochodów osobowych najczęściej są to okolice prawego amortyzatora, przegroda czołowa, a także lewa obudowa deski rozdzielczej.

Posiadając numer VIN można dowiedzieć się o samochodzie znacznie więcej niż może się wydawać, bowiem dzięki niemu można prześledzić historię pojazdu, co jest szczególnie istotne przy zakupie używanego modelu. W każdym kraju powstają bazy danych, w których gromadzi się m.in. informacje o wypadkach, kolizjach, w których brał udział konkretny pojazd, a także o akcjach serwisowych lub także zgłoszeniach kradzieży. Ponadto w raportach dotyczących historii pojazdu, odnotowuje się także odczyty przebiegu, oraz informacje o zmianach właścicieli auta.

Poniżej zamieszczamy listę niektórych producentów i ich wybrane oznaczenia:

WMI

Producent

TRU

Audi

WBA

BMW

1GC

Chevrolet

VF7

Fiat

1FB

FORD

1G

General Motors

JH

Honda

SAJ

Jaguar

KN

Kia

JM

Mazda

WDB

Mercedes-Benz

JN

Nissan

WOL

Opel

VF3

Peugeot

WPO

Porsche

VF1

Renault

JS

Suzuki

JT

Toyota

WVW

Volkswagen


Zerknij także na schemat rozszyfrowywania numeru VIN

(Przedstawiony numer VIN na schemacie odpowiada modelowi Porsche 911 993 GT2 z 1996r. i stanowi jedynie przykład).

 

Przebijanie numeru VIN

Dość częstym procederem staje się przebijanie numeru VIN.  Zazwyczaj takie działanie służy sfałszowaniu cech samochodu lub dokonuje się tego po kradzieży pojazdu. Najczęściej dzieje się to wykorzystując tzw. metodę na „klona”. Oznacza to, że samochód otrzymuje numery innego pojazdu, który specyfikacją odpowiada kradzionemu. Szczególnie warto zwrócić na ten aspekt uwagę kiedy tabliczka znamionowa jest nieczytelna lub zamazana. Wtedy trzeba sprawdzić czy jest może ona roznitowana. Podobne zasady dotyczą wytłoczonego numeru w podwoziu. Należy wtedy sprawdzić miejsca wokół tego na którym znajduje się wytłoczony numer. Aby upewnić się, czy numer VIN nie został sfałszowany, wystarczy skontaktować się z autoryzowanym dealerem danej marki samochodu i poprosić o jego sprawdzenie.

Warto pamiętać, że numer VIN przydaje się także podczas prawidłowego doboru części do samochodu. Dopasowanie ich według tego schematu pozwoli uniknąć ryzyka pomyłki przy zakupie i montażu części. Jeśli nie jesteś pewien czy wyszukane części pasują do Twojego typu auta skontaktuj się z nami. JPARTS Team chętnie pomoże Ci rozwiać wątpliwości lub dopasuje potrzebne elementy za Ciebie. 

Odwiedź nas także na:

 /JPARTS.POLAND

 @JPARTS.POLAND

Autor: Ewelina Zapart, wyświetleń: 6533Powrót

Kliknij tutaj
Copyright © 2013 JPARTS
Realizacja: Agencja Interaktywna Intellect.pl